Els docents debaten al Campus nous mètodes d’aprenentatge

És una iniciativa única a l’Estat que aplega 17 grups de recerca i d’innovació amb uns 200 professors

La Torre
06 de juliol del 2013
Flipped classroom, pick and mix, moocing, poocing, gaming... són anglicismes i neologismes que denominen noves pràctiques docents, les quals tenen les noves tecnologies com a protagonistes. Darrera d’aquestes paraules s’ha generat en la comunitat educativa un ampli debat sobre la seva pràctica i la seva eficàcia en els processos d’aprenentatge. La xarxa de grups de  Recerca i Innovació en Metodologies d’Aprenentatge (RIMA) de la Universitat Politècnica de Catalunya · Barcelona Tech (UPC) organitza per primer cop a la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT) la seva jornada anual per debatre i donar llum a aquests conceptes.

Flipped classroom: Nova pràctica docent que es podria traduir com “la classe a l’inrevès” o “donar-li la volta a la classe”. En aquest nou mètode, la part teòrica de l’assignatura la realitza cada estudiant a casa seva visionant vídeos elaborats i gravats pel professorat. Després, l’estudiant assisteix a classe, on es realitza la part pràctica amb el professor o professora com orientador.

Moocing: MOOC és l’acrònim anglès que significa Massive Online Open Course (Cursos en línia massius i oberts). El moocing, per tant, seria la pràctica d’una educació oberta, no presencial a les aules,  impartida a través de plataformes en el marc d’Internet. Aquest plantejament d’e-learning (aprenentatge electrònic) ha irromput recentment i s’ha fet popular seguint el model d’universitats com les d’Stanford, Harwrad o el Massachusetts Institute of Technology (MIT), als Estats Units.

Poocing: Sónles sigles de dues variants del MOOC. Segons diversos autors significaria participació per  cursos oberts  on line,  o també  cursos obertson line personalitzats. La primera accepció posa l'accent en la participació i comunicació que hi ha d'haver en un MOOC per crear una comunitat d'aprenentatge; la segona accepció  valora la part de personalització que ha d'existir en un procés d'e-learning perquè es doni l’aprenentatge.

Pick and mix: Es podria definir com la combinació de coses no similars (concepte estès actualment en moltes botigues de dolços que es regeixen pel sistema Pick'n'mix). Així, es denomina generació pick-and-mix a la nova generació d'estudiants que organitzen el seu aprenentatge a partir d'una varietat de fonts en lloc de cursar estudis en campus tradicionals.

Gaming:Es pot  traduir per ludificació i s'aplica al nou plantejament didàctic en el qual un aprenentatge s'enfoca en un escenari de joc, sense ser en un joc per si mateix. S'està utilitzant especialment en l'àmbit del màrqueting i en la formació d'empreses. A través d’aquest mètode  es pretén motivar l'usuari.

La jornada d’innovació docent que organitza el dia 8 de juliol la xarxa de grups de  Recerca i Innovació en Metodologies d’Aprenentatge (RIMA) de la UPC pretén definir i analitzar aquests nous termes  que cada cop més s’estan introduint dins de l’àmbit educatiu. Són els  anomenats nous escenaris de l’aprenentatge.

La pedagoga Rosabel Roig Vila, de la Universitat d’Alacant, presentarà a les 10.30 h, a la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT), aquests nous conceptes i explicarà les novetats didàctiques que plantegen. Roig Vila analitzarà tot el que hi ha de novetat en aquestes metodologies i reflexionarà sobre la importància dels aspectes didàctics dins del context de les noves tecnologies. La pedagoga dibuixarà  l'escenari d'aprenentatge que a curt termini  s’hauria de fomentar a les aules universitàries.

Exemples d’innovació docent a la UPC
El projecte RIMA de l'Institut de Ciències de l'Educació de la UPC engloba 17 equips de professorat de la Universitat interessats a explorar millores en docència. Cada equip treballa sobre un tema específic, ja sigui sobre didàctica d'una matèria, o de temàtiques i instruments de docència amb més presència en les noves titulacions adaptades a l’Espai Europeu d’Educació Superior. El resultats de la tasca i els recursos dels equips de RIMA es mostren a la plataforma del projecte www.upc.edu/rima, i a la jornada d'estiu que aquest curs se celebra a Terrassa, on s'intercanvien avenços sobre les experiències desenvolupades al llarg de l'any.
Un bon exemple de la creació de nous recursos docents és el treball realitzat pel Grup de Recursos de didàctica de la Química. Aquest grup ha generat una sèrie de vídeos que es poden veure en obert i que tenen per objectiu familiaritzar l'estudiantat amb els hàbits i tècniques bàsiques abans d'entrar al laboratori de química. Aquest mateix grup ha realitzat una producció multimèdia en la qual, a través de dos personatges (el Quim i la Mica), els estudiants poden aprendre i entendre com es classifiquen els elements químics a la taula periòdica. El material es pot veure a l’adreça www.taulaperiodica.upc.edu/
Rosabel Roig Vila
Rosabel Roig  Vila és doctora en pedagogia per la Universitat d’Alacant i va ser degana de la Facultat d’Educació de la mateixa universitat entre els anys 2005 i 2009, on imparteix docència. Actualment, és editora de la revista Journal of New Approaches in the Educational Research i ha realitzat el disseny de diverses plataformes educatives virtuals com ara EDUTIC, ARTICUA, EDUONLINE.

Després de la conferència de Rosabel Roig tindrà lloc un debat entre els assistents moderat per Núria Salan, professora de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeries Industrial i Aeronàutica de Terrassa (ETSEIAT). Tot seguit, els organitzadors han organitzat, a  les 12 h,  una taula rodona  titulada ‘La innovació docent: adversitats i oportunitats’. La taula rodona estarà moderada per la professora Marta Fransoy, de la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT), en la qual participaran representats de quatre grups d’innovació docent que treballen dins de la xarxa RIMA.
La jornada s’iniciarà a les 10 h, amb la benvinguda a la FOOT de la degana Esther Guaus.

Més informació sobre RIMA
 www.upc.edu/rima/